نکات مهم طراحی و ساخت برکه مصنوعی

آیا قصد دارید ساخت برکه مصنوعی برای حیاط منازل خود را آغاز کنید؟ درباره برکه مصنوعی چه می‌دانید؟ برکه مصنوعی به عنوان یکی از عناصر لاکچری و زیبا در طراحی باغچه و محوطه‌سازی حیاط شناخته می‌شود.

برکه مصنوعی چیست؟
برکه مصنوعی چیست؟

با طراحی و ساخت برکه مصنوعی در باغ یا  ویلای خود می‌توانید جذابیت بصری و صدای آرامش‌بخش آب را به فضای موردنظرتان بیفزایید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مزایا و ساخت برکه مصنوعی برای حیاط منازل بپردازیم.

برکه مصنوعی چیست؟

برکه مصنوعی طرحی ساده و مینیمال از برکه طبیعی است که در اندازه‌های مختلف طبق سلیقه و فضایی که طراحان در اختیار دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد. به دلیل نیاز به فضای زیاد جهت ساختن برکه‌های مصنوعی، آن‌ها را به‌عنوان یک المان لاکچری و پرهزینه در طراحی می‌شناسند.

استفاده از برکه دارای مزایای بی‌شماری است که در بخش مربوطه به آن پرداخته می‌شود؛ ولی در حالت کلی به‌منظور خنک‌سازی محیط، زیبایی و… می‌توانید از برکه استفاده کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درمورد برکه‌های مصنوعی به مجله سلامتی سیب آس مراجعه کنید.

خدمات باغبانی در تورنتو

مزایای ساخت برکه مصنوعی

ساخت برکه مصنوعی برای حیاط به‌عنوان یک عنصر زیبایی در فضای خارجی خانه، جلوه و زیبایی بیشتری به آن می‌بخشد. آب، نور و حرکت آب در برکه می‌تواند به آرامش طبیعت کمک کرده و محوطه شما را تبدیل به یک مکان آرام و دلپذیر کند.

با طراحی یک برکه می‌توانید اکوسیستم کوچکی در خانه خود ایجاد کنید که این اکوسیستم می‌تواند به زندگی و حفظ تنوع زیستی کمک شایانی کند. ساخت برکه مصنوعی برای حیاط به شما امکان می‌دهد تا به شکلی خلاقانه و دلخواه فضای خارجی خود را طراحی کنید و از زیبایی طبیعت و آرامشی که ارائه می‌دهد، لذت ببرید.

نحوه طراحی برکه مصنوعی برای حیاط

زیبایی برکه از اهمیت بالایی برخوردار است. جهت طراحی و ساخت برکه مصنوعی خانگی باید به پارامترهای گوناگونی نظیر اندازه، محل قرارگیری برکه، ظاهر و عمق، نحوه فیلتراسیون آب و… دقت شود. همچنین باید اندازه و مکان برکه را باتوجه‌به اندازه محل تخصیص‌داده‌شده و نیازهای خود در نظر بگیرید.

با استفاده از سنگ‌ها، مجسمه‌ها، نورپردازی مناسب و… برکه خود را تزیین کنید و به آن زیبایی بیشتری بدهید. اگر می‌خواهید درباره نحوه طراحی برکه مصنوعی بیشتر بدانید، مجله سلامتی سیب آس به شما در این زمینه کمک می‌کند.

نکات مهم داشتن یک برکه مصنوعی
نکات مهم داشتن یک برکه مصنوعی

نکات مهم برای ساخت برکه مصنوعی زیبا و کارآمد

در محوطه‌سازی و طراحی لنداسکیپ، برکه‌های مصنوعی قطعاً از متمایزترین چشم‌اندازها با الهام از طبیعت هستند. کانونی زیبا و ارگانیک با ویژگی‌های جذاب برای یک استراحت آرامش‌بخش و جادویی! حسی خاصی که فقط از زندگی در طبیعت، آسایش و آرامش آن شکل می‌گیرد. حال در اینجا می‌خواهیم به بررسی مهم‌ترین نکات در داشتن یک برکه مصنوعی بپردازیم.

شکل و فرم برکه

برکه‌ها را در اشکال و اندازه‌های گوناگونی می‌توان یافت. با جریان طبیعی آب در طراحی منظر و محوطه‌سازی آن‌ها به دو صورت منظم و نامنظم طراحی و اجرا می‌شوند که معمولاً فرم نامنظم برکه طرف‌داران بیشتری دارد؛ چراکه حس طبیعی بودن برکه را القا می‌کند.

برای ساختن برکه‌های مصنوعی با ظاهر طبیعی که به‌طورکلی دایره‌ای و کلیوی شکل هستند، نباید هیچگاه تقارن رعایت شود و تمامی خطوط و اشکال برکه مصنوعی باید اتفاق بیافتند؛ یعنی به‌صورت منحنی و تصادفی ایجاد شوند تا حالت طبیعی خود را از دست ندهند.

گیاهان اطراف برکه مصنوعی

درختان اطراف برکه مصنوعی در زیبایی برکه تأثیر دو چندانی دارند و می‌بایست فرم مجنون داشته باشند مثل بید مجنون؛ ولی نباید ریشه مهاجم و رونده داشته باشند؛ چون ریشه‌های مهاجم به بدنه برکه آسیب می‌رسانند. در کل باید یک‌سوم از سطح برکه را گیاه تشکیل داده باشد و حتماً هم سکوبندی شود.

درختان اطراف برکه نباید برگ‌های سمی داشته باشند؛ زیرا در فصل خزان و برگ‌ریزان باعث تجمع برگ درختان در برکه می‌شود و درصورتی‌که سمی باشند، به آبزیان آسیب جدی وارد می‌کنند.

گیاهان اطراف برکه مصنوعی
گیاهان اطراف برکه مصنوعی

موقعیت و مکان برکه

یکی از قدم‌های مهم برای ایجاد برکه مصنوعی خانگی تصمیم‌گیری در مورد مکان احداث آن است. یک مکان ایده‌آل در محوطه‌سازی امکان مشاهده آسان برکه را از بسیاری نقاط موجود در باغ ویلا و حیاط شما فراهم می‌کند. مکانی را انتخاب کنید که جالب‌ترین فضا برای انعکاس آینه‌ای داشته باشد تا لنداسکیپ جذابی ایجاد گردد.

ماهی‌ها و سایر آبزیان

اضافه‌کردن ماهی به برکه یک روش عالی برای تقویت سبک زندگی از ویژگی‌های آبی است. شما از تغذیه ماهی‌ها در لبه برکه مصنوعی لذت خواهید برد و احساس می‌کنید هنگام تماشای آن‌ها، استرستان از بین می‌رود.

همچنین می‌توانید آبزیانی نظیر ماهی قرمز، کوسه‌های ریزودرشت، پلاکوستوم، قورباغه‌ها، لاک‌پشت‌ها و غیره را برای برکه خود انتخاب کنید.

نورپردازی برکه

معمولاً نورپردازی به‌صورت نور مخفی انجام می‌شود تا حس دراماتیکی القا کند. با ایجاد نورپردازی حرفه‌ای در زیر آب و لبه برکه می‌توان شناکردن ماهی‌ها را منعکس و با هوشمندسازی روشنایی خاموش و روشن‌کردن چراغ‌ها را برطرف کرد.

با نورپردازی می‌توانید در شب نقطه کانونی باغ  و ویلای خود را در برکه مصنوعی و اطراف آن متمرکز کنید و از وجود آن لذت ببرید.

محوطه‌سازی برکه

در ساخت یک برکه مصنوعی خانگی همواره باید المان‌های سخت و مصنوعی دیده نشود و تاحدامکان از سنگ‌های طبیعی استفاده شود. همچنین بهتر است این سختی المان‌ها توسط گل‌های وحشی پوشیده شوند.

برکه‌ها معمولاً در گودی ایجاد شده و پوشش گیاهی خاص و در ابعاد بزرگ یا تخته‌سنگ بزرگ که در لحظه خاصیت جذب‌کنندگی بالا داشته باشند ندارند.

ساخت برکه مصنوعی
ساخت برکه مصنوعی

چکیده مطلب

یک محوطه با یک برکه و باغچه مصنوعی فضای عالی برای استراحت روزانه را فراهم می‌کند. صدای آب باعث آرامش می‌شود و شما می‌توانید از تماشای ماهی‌ها، پروانه و سنجاقک‌ها در کنار برکه لذت ببرید.

 با ساخت برکه مصنوعی به‌سرعت متوجه خواهید شد که این مکان موردعلاقه خانواده شما برای دورهمی است. باتوجه‌به پلان محوطه‌سازی، می‌توانید برکه را حتی در ابعاد کوچک نیز طراحی و اجرا کنید.

سؤالات متداول

  1. برکه مصنوعی چقدر به نور خورشید نیاز دارد؟

به‌صورت ایده‌آل، سطح برکه‌ها باید در صبح نور آفتاب و در بعدازظهر سایه دریافت کند.

  1. برکه مصنوعی چقدر به سایه نیاز دارد؟

سایه‌ای که در بعدازظهر تشکیل می‌شود برای برکه بسیار عالی است.

  1. قیمت ساخت برکه مصنوعی چقدر است؟

قیمت از ۱۰۰۰۰۰۰ تومان تا ۹۰۰۰۰۰۰ تومان متغیر است.

Related Images:

ساخت برکه مصنوعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا