راهنمای کاشت سبزیجات در گلدان

کاشت سبزی در گلدان (سبزی خوردن) ایده‌ای فوق‌العاده برای کسانی است که دوست دارند با کاشت سبزی‌ خوردن در خانه در تمام فصول سال به سبزی‌های تازه دسترسی داشته باشند. هر یک از سبزیجات خاصیت مخصوص به خود را دارند. اگرچه سبزی‌خوردن پای ثابت سفره‌های ما ایرانی‌هاست؛ اما این روزها به دلیل گران‌شدن طرفداران کمتری دارد.

هر چند این مشکل هم راه‌حل خاص خود را دارد. با کاشت سبزی در گلدان در خانه می‌توانید نه‌تنها در تمام طول سال از داشتن سبزی تازه لذت ببرید و از خواص آن بهره‌مند شوید؛ بلکه در هزینه‌های خرید سبزیجات هم صرفه‌جویی زیادی ‌کنید.

کاشت سبزی در گلدان
کاشت سبزی در گلدان

پرورش انواع سبزی خوردن در گلدان

کاشت سبزی در گلدان (سبزی خوردن) در خانه کاری بسیار ساده و راحت اسـت، یعنی بدون نیاز بـه نگهداری خاص و با کمی رسیدگی می‌توانید سبزی‌خوردن را در منازل خود پرورش دهید. چنانچه می‌خواهید از خدمات باغبانی و نگهداری انواع گیاهان بهره‌مند شوید، حتماً به سیب آس مراجعه کنید. حال در این بخش به معرفی پرورش مهم‌ترین سبزی‌هایی که قابل‌خوردن هستند، می‌پردازیم.

سبزی شاهی

شاهی رشد و نگهداری بسیار ساده‌ای دارد و برای شروع کاشت سبزی در آپارتمان مناسب اسـت. شاهی با نام ترتیزک هم شناخته می‌شود. این نوع سبزی‌خوردن طعم تندی داشته و مصرف تازه‌خوری بالایی هم دارد. سبزی شاهی گیاهی یک‌ساله اسـت و برای سلامتی مزایای مختلفی دارد و جزو گیاهان دارویی هم محسوب می‌شود.

سبزی ریحان

یقیناً گیاه ریحان را می‌شناسید. این سبزی خوش‌عطر و طعم یکی از محبوب‌ترین انواع سبزی‌خوردن و البته برگی محسوب می‌شود. گیاه ریحان یک‌ساله اسـت و از طریق بذر به‌آسانی رشد می‌کند. اگر می‌خواهید ریحان خوشبو شـما برگ‌هـای بزرگی داشته باشد، برگ‌هـای آن را بچینید تا با رشد بیشتری کـه پیدا می‌کند به‌اندازه دلخواه شـما برسد.

سبزی جعفری

جعفری یکی از سبزی‌های پرکاربرد در آشپزخانه اسـت و علاوه بر مصرف تازه‌خوری برای پخت‌وپز نیز استفاده زیادی دارد. جعفری از سبزی‌های برگی دوساله اسـت که با بذر به‌آسانی می‌توانید آن را پرورش دهید. پیشنهاد می‌کنیم یکی از گلدان‌هایی کـه قرار است بخرید را حتماً برای کاشت بذر جعفری کنار بگذارید.

سبزی گشنیز

گشنیز و جعفری بسیار شبیه بـه هم هستند. اگر شـما هم این دو را با هم اشتباه می‌کنید، بیایید این مشکل را همین‌جا برای همیشه تمام کنیم. وقتی این دو سبزی را با هم بکارید و رشدشان را کنار هم ببینید، آسان‌تر می‌توانید آن‌ها‌ را از هم تشخیص دهید.

جعفری رنگ تیره‌ای داشته و برگ‌هـای آن کمی ضخیم و خشن‌تر اسـت؛ ولی گشنیز لطیف‌ و روشن‌تر بوده و بریدگی‌هـای ریزتری در برگ‌هـای آن مشاهده می‌شود. ساقه گشنیز هم به دلیل بافت لطیفش، قابل‌خوردن اسـت و طعم بسیار خوبی هم دارد. گشنیز هم سبزی یک‌ساله اسـت، عمر کوتاه و رشد سریع دارد.

سبزی مرزه

مرزه یکی از سبزی‌هـای کمتر شناخته‌شده اسـت. این گیاه برگ‌هـای کوچک و کشیده‌ای دارد که دورتادور ساقه‌اش رشد می‌کنند. این سبزی عطر بی‌نظیری دارد و به همین دلیل در ساخت دمنوش گیاهی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. سبزی مرزه را هم می‌توانید مانند گشنیز به مدت ۱ سال در خانه خود نگهداری کنید.

آموزش کاشت سبزی در گلدان
آموزش کاشت سبزی در گلدان

آموزش کاشت سبزی در گلدان

احتمالاً کاشت سبزی در گلدان از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌‌هایی است که خواهید داشت. شما برای تولید انواع طعم‌های مختلفی از سبزی‌ها نیازی به یک باغ بزرگ ندارید. یک گلدان ساده هم می‌تواند گیاهان هیجان‌انگیز زیادی را برای استفاده‌های گوناگون فراهم و فضای سبز قابل مدیریتی را برای آشپزخانه، پاسیو و… ایجاد کند.

باید خاطرنشان کرد که سیب آس در زمینه اجرای انواع خدمات باغبانی آماده خدمت‌رسانی به تمام افراد جامعه است. اکنون در این بخش قصد داریم به آموزش کاشت سبزی در گلدان (سبزی خوردن) بپردازیم.

انتخاب گیاه موردنظر

گیاهانی را بیابید که به نور خورشید و آبیاری احتیاج داشته باشند. ازآنجاکه همه گیاهان خود را در یک گلدان می‌کارید، باید از سازگاری آن‌ها اطمینان حاصل کنید. برخی از سبزی‌ها مانند جعفری عاشق آب هستند و به خاکی نیاز دارند که همیشه مرطوب باشد. برای آموزش کاشت سبزی‌ در گلدان، می‌توانید همه نوع سبزیجات خوردنی نظیر نعنا، پونه کوهی و… را انتخاب کنید.

انواع گل های خانگی و آپارتمانی

انتخاب گلدان

در انتخاب گلدان دقت خود را بالا ببرید و گلدانی را تهیه کنید که عرض آن تقریباً ۴۶ سانتی‌متر باشد. اگرچه یک گلدان کوچک به نظر زیبا می‌رسد؛ اما گلدان بزرگ‌تر برای وقتی که می‌خواهیم چندین گیاه را باهم پرورش دهیم، بهتر است.

نکته: گلدان‌های کوچک‌تر، سریع‌تر خشک می‌شوند و باید مرتباً آبیاری شوند. اطمینان حاصل کنید که کف گلدانتان سوراخ داشته باشد. اگر گلدان سوراخ ندارد، خودتان آن را سوراخ کنید. برای گلدان‌های سفالی از مته سنگ‌تراشی و برای گلدان‌های پلاستیکی از مته معمولی استفاده کنید.

انتخاب خاک مناسب

در انتخاب خاک گلدان برای گیاهان به‌هیچ‌وجه از خاک باغبانی استفاده نکنید؛ چون ممکن است انگل داشته باشد و گیاهان شما را بیمار و پژمرده کند. خاک گلدان را می‌توانید از بازارهای گل‌وگیاه تهیه کنید. در غیر این صورت، بایستی ترکیب خاک را خودتان با استفاده از موارد زیر درست کنید:

  • سه قسمت خاک گلدان
  • یک قسمت کود کمپوست (کود پیر)
  • یک قسمت پرلیت یا پوکه

کاشت گیاه

برای کاشت سبزی در گلدان سوراخی داخل آن ایجاد کنید. برای اولین گیاه خود به‌اندازه کافی سوراخی‌ بزرگ ایجاد کنید. عمق و عرض این سوراخ به‌اندازه گیاه شما بستگی دارد. حتماً فضای کافی برای گیاهان دیگر بگذارید. به‌جای اینکه درست وسط گلدان را حفاری کنید، این کار را در نزدیک لبه گلدان سوراخ کنید.

برای کاشت سبزی در گلدان گیاه را درون سوراخ قرار دهید و روی آن را تا ۲.۵ سانتی‌متر خاک بپوشانید. اگر ریشه‌های گیاه شما کاملاً بسته‌بندی شده‌اند، ابتدا آن‌ها را به‌آرامی با انگشتان خود شل کنید. گیاه را در سوراخی که تازه ایجاد کرده‌اید فروکنید، سپس شکاف‌ها در سوراخ را با خاک پر کنید. این فرایند را ادامه دهید تا تمام گیاهان خود را داخل خاک قرار دهید.

انواع گیاهان خانگی

آبیاری گیاه

خاک سبزی را به‌دقت آبیاری کنید، سپس گلدان را به مکانی آفتابی انتقال دهید. آب را به‌اندازه کافی در گلدان بریزید تا زمانی که شروع به بیرون آمدن از کف کند. اجازه دهید آب گلدان تخلیه شود بعد آن را بیرون یا روی پیشخوان آفتابی یا طاقچه‌ای قرار دهید. آب اضافی را در زیرگلدانی نگذارید؛ گلدان را بلند کنید و آب زیر آن را خالی کنید.

کلام آخر

کاشت سبزی در گلدان و در خانه یک کار کم‌هزینه و فوق‌العاده لذت‌بخش است که باعث می‌شود بخشی از مواد غذایی خود را نیز به‌صورت ارگانیک به دست بیاورید. با این کار هر زمان که به مقدار سبزی نیاز داشته باشید، کافی است چند شاخه از سبزی‌های دم دستتان را برش دهید و از آن برای درست‌کردن چاشنی یا حتی تزیین غذا استفاده کنید.

سؤالات متداول

  1. بهترین زمان برای کاشت سبزیجات چه زمانی است؟
    بهار و پاییز
  1. خاک مناسب برای کاشت سبزیجات چیست؟
    خاک باغچه
  1. چرا نباید از خاک باغبانی برای کاشت سبزی استفاده کرد؟
    چون ممکن است انگل داشته باشد و گیاهان را بیمار و پژمرده کند.

Related Images:

آموزش کاشت سبزی در گلدان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا