آموزش کاشت بونسای

کد: ۱۷۲

دوستان عزیز سعی میکنیم در این آموزش ها انواع روش های کاشتن گیاهان به روش بونسای را آموزش دهیم ….استفاده از کدام روش بهتر است به عهده شما

انتخاب پایه مناسب برای کار

  • انتخاب یک سبک مناسب برای درخت خود و ایجاد آن
  • خاک مناسب گلکاری و سیم کشی درخت خود
  • مراقبت و نگهداری از بونسای

انتخاب پایه مناسب برای کار

هرچند که اکثر گیاهان برای بونسای مناسبند اما برای شروع کار بعضی گیاهان مناسب ترند بعضی از آنها عبارتند از:

انواع ارس

Juniperus procumbens

Juniperus procumbens ‘Nana'

Juniperus chinensis. (Chinese Juniper

انواع سرو

Chamaecyparis obtusa (Hinoki Cypress)

Chamaecyparis pisifera ‘Squarrosa'

یاسمن

Gardenia radicans

افرای ژاپنی

Acer palmatum (Japanese Maple)

انواع نارون

Ulmus parvifolia (Chinese Elm)

Zelkova serrata. (Japanese grey bark elm)

زالزالک

Crataegus (Hawthorn

شیر خشت

Cotoneaster. small leaved varieties

و گیاهانی مانند

Serissa

Celtis

Liquidambe

از این لیست'ارس' procumbens نانا و Ulmus parviflora هر دوبرای بونسای عالی و آسان و جزء اولین درختان هستند.

درخت منتخب شما باید شاخه های پایینی سالمی داشته باشد اگر نهال شما پرشاخه باشد خیلی بهتر است چون حق انتخاب بیشتری دارید. ضخیم ترین شاخه که باید حدود یک سوم از راه تا تنه را داشته باشد انتخاب مناسبی برای تنه اصلی است. این به این معنا نیست که شما می توانید شاخه های کوچک تر و تمیز کنید زیر این و یا کاهش ارتفاع درخت به پایان رسید از شما.باید مقدار زیادی از شاخه هایی که بر روی درخت وجود دارد حذف شود این کار جبران حذف ریشه را میکند.حذف علف های هرز در لایه بالایی خاک و هرس مجموعه ای از ریشه ها جزئی از ادامه کار است شما باید دنبال ریشه های اصلی ضخیمی باشید که ازتنه حاصل می شود ریشه های ریز تر را تا جایی حذف کنید که تعادل اندام هوایی و ریشه ها به هم نخورد. اطمینان حاصل کنید که ریشه های اصلی را به طور مساوی و با فاصله هرس کردید و آنها کاملا از نظر ظاهری سالمند.

کاشت

این گیاه به دلیل شاخه های فراوان و کار راحت گیاه مناسبی برای بونسای است درخت عرعر نیز یک گیاه بسیار مناسب برای شروع کار برای بونسای است.

آموزش کاشت بونسای به سبک ریشه روی سنگ:

اگر در زمان گردش در طبیعت با دقت به محیط اطراف تون و بالاخص به درختان قدیمی نگاه کرده باشین حتما متوجه شدین که درختان قدیمی ، مخصوصا درختانی که در کنار رودخونه ها هستند به مرور زمان و بر اثر سیلابهای فصلی ، خاک اطراف ریشه ها شون توسط آب شسته شده و ریشه های اصلی به مرور بیرون زده و با چشم قابل رویت هستند و در این روش یعنی ریشه روی سنگ پرورش دهنده ی بونسای خواهان نشان دادن این جلوه از طبیعت می باشد .

در خصوص پرورش ریشه روی سنگ ذکر این مورد لازم است که این کار زمانبر بوده و حساسیت های ویژه ای دارد پس خواهشمند است جهت جلوگیری از خشک شدن درختچه ی مورد علاقه تون حتما با مطالعه و تحت نظر نفری که در این خصوص اطلاعات کافی دارد اقدام به این کار نمایید .

و اما ادامه توضیحات به صورت تصویری :

ابتدا ریشه ی درختچه ی مورد نظر تون را کاملا لخت کرده و روی سنگی که از قبل برای این کار در نظر گرفتین جانمایی کنید.

حال ریشه های اصلی را با سیم یا نخ و یا … به سنگ مورد نظر تون ببندید و ثابت کنید :

حال با مشمایی ترجیحا سیاه رنگ ریشه را می بندیم که تا مدتی که در حال تربیت می باشد بر اثر هوازدگی ریشه خشک نگردد و ریشه های بالایی به مرور تبدیل به تنه شده و ریشه های پایینی و جدید کار اصلی ریشه را بر عهده گیرند.

حال حتی می توان هرس اولیه ای نیز از درختچه انجام داد و درختچه را به خاک سپرد و یا از همان ابتدا در گلدان مورد نظر کاشت و منتظر روزهای بعدی بود.

بعد از گذشت حداقل یک الی سه سال از انجام اعمال فوق ، درختچه را مجددا از گلدان یا خاک خارج کرده و پس از هرس ریشه در گلدان دلخواه کاشته و بدین ترتیب بونسای ما با فرم ریشه روی سنگ آماده می گردد.

Related Images:

آموزش کاشت بونسای سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا