درخت آروکاریا بیدویلی

کد: ۵۰۰۲

آروکاریا بیدویلی یا “BUNYA PINE” گیاهی سوزنی برگ و زیبا، از خانواده کاج مطبق یا آروکاریاسه می باشد.

خصوصیات گیاهشناسی درخت آروکاریا بیدویلی :
آروکاریا بیدویلی یا “BUNYA PINE” گیاهی سوزنی برگ و زیبا، از خانواده کاج مطبق یا آروکاریاسه می باشد. این گیاه دارای شاخه‌ های مطبق بوده و موطن اصلی آن جزیره نورفولک استرالیا است.
رشد آروکاریا بیدویلی در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی رشد می‌ نماید و حداکثر به طول ۱۵۰ سانتیمتر می رسد و نیاز فراوانی به اکسیژن دارد.
برگ ها در گیاهان بالغ و نونهال متفاوت است. برگ های درختان نونهال براق، به رنگ سبز روشن، سوزنی، به طول ۲.۵ تا ۵ سانتیمتر و دارای نوک تیز می باشد. برگ های درختان بالغ، گسترده، براق، به رنگ سبز تیره، به طول ۰.۷ تا ۲.۸ سانتیمتر، نیزه ای یا سه گوش-تخم مرغی، پهن، چرم مانند، فاقد رگبرگ میانی اما دارای تعداد متعددی رگبرگ های پرمانند می باشد.
مخروط های این کاج حدود ۲۰ تا ۳۵ سانتیمتر قطر داشته و توسط پرندگان بزرگ شکافته می شوند. یا اینکه در صورت بلوغ، مخلوط ها شکافته شده و بذرهای بزرگ که حدود ۳ تا ۴ سانتیمتر قطر دارند، رها می گردند.
پوست درخت آروکاریا بیدویلی به رنگ قهوه ای تیره تا مشکی و دارای فلس هایی به ابعاد ۲.۵ در ۷.۵ سانتیمتر می باشند. معمولاً درختان پس از ۱۴ سال به باردهی یا تولید مخروط می رسند. مخروط های نر معمولاً در آپریل تشکیل شده و در ماه های سپتامبر تا اکتبر به بلوغ می رسند. این مخروط ها بیش از ۲۰ سانتیمتر نیز طول دارند و به صورت منفرد در انتهای شاخه های کوتاه تشکیل می شوند. مخروط های ماده یا تولید کننده ی بذر طی ماه های دسامبر تا مارچ و حدود ۱۷ ماه پس از گرده افشانی تولید می گردند.
هر مخروط حاوی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ عدد بذر می باشد. بذرها حدود ۲.۵ سانتیمتر طول داشته و دارای یک پوسته ی نازک و بدون بال می باشند.

شرایط محیط رشد آروکاریا بیدویلی:
بهتر است در تابستان از تابش نور مستقیم آفتاب به آن جلوگیری شود. اگر چه سایه را تحمل می‌ نماید ولی نزدیک به پنجره با نور ملایم نگهداری گردد.
در بهار و تابستان هر هفته یکبار ۸۰ درجه آن را بچرخانید، در غیر اینصورت گیاه بطرف نور خم شده و شکل طبیعی خود را از دست می دهد.
حداقل درجه حرارت مطلوب در زمستان ۵ درجه سانتیگراد و حداکثر آن در تابستان ۱۶ درجه سانتیگراد می باشد. در صورت امکان بهتر است در تابستان بیرون از اتاق نگهداری شود.
در تابستان هفته ای دوبار و در زمستان هر هفت تا ده روز یکبار آبیاری کافی است. خاک باید همواره مرطوب نگه داشته شود. در صورت امکان از آب سبک بدون املاح استفاده گردد.
هفته ای یکبار در زمستان و هفته ای دوبار در تابستان نیاز به غبار پاشی با آبفشان دارد.
با شروع فصل رشد (بهار و تابستان) جهت تغذیه مصنوعی از کود محلول در آب استفاده شود. به دلیل نیاز کم این گیاه به تغذیه مصنوعی، نصف مقدار کودی توصیه شده روی بسته های کود، برای تغذیه کافی است.
خاک مورد نیاز این گیاه کمپوست سبک است.
آروکاریا بیدویلی درجه حرارت بالا را تحمل نمی کند.

تکثیر آروکاریا بیدویلی:
تکثیر کاج آروکاریا بیدویلی مطبق در خانه بسیار مشکل و تقریباً ناممکن است. برای تکثیر از بذر یا قلمه استفاده می شود. که البته قلمه باید از انتهای ساقه گیاه باشد، در غیر این صورت گیاه حاصل کج رشد می کند.
در نوک این کاج ساقه فوقانی قرار دارد که به صورت عمودی و رو به بالا است. اگر این ساقه آسیب ببیند و یا قطع شود چند ساقهٔ دیگر در محل بریدگی بوجود می آید که برای تکثیر از آنها می توان استفاده نمود. البته قلمه را باید با استفاده از هورمون ریشه زا مثل اسید ایندول بوتیریک ریشه دار کرد .
گیاهانی که از طریق کاشت بذر بدست آمده اند، شاخه هایی بیمار و نامنظم تولید می نماید و بهتر است در ازدیاد آن از قلمه های جوانه های انتهایی استفاده گردد.

Related Images:

درخت آروکاریا بیدویلی | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا