درخت توسکا قشلاقی

کد: ۵۰۳۲

توسکای قشلاقی گیاهی است که در خاکهای مرطوب رشد کرده و در شرایط مطلوب ارتفاع آن به ۲۰ تا ۳۰ متر می رسد.

دانستنی های علمی درباره درخت توسکای قشلاقی:
توسکای قشلاقی گیاهی است که در خاکهای مرطوب رشد کرده و در شرایط مطلوب ارتفاع آن به ۲۰ تا ۳۰ متر می رسد. درختان جوان توسکای قشلاقی عادت رشدی مستقیم دارند ولی درختان بالغ شاخه های متعدد ایجاد کرده و قوسی شکل می شوند. تنه درختان جوان صاف، براق و سبز- قهوه ای است. پوست تنه در درختان بالغ خاکستری تیره و شکافدار می شود. شاخه ها صاف بوده و تا حدودی چسبناک هستند که در نتیجه تولید رزین است. جوانه های روی درخت قهوه ای- بنفش بوده و ساقه کوچکی دارند. گلهای نر و ماده به صورت جداگانه بر روی یک درخت قرار دارند. گل آذین های نر و ماده از نوع شاتون یا catkins بوده و در پاییز ظاهر شده و در طول زمستان در حالت خواب باقی می مانند. خوشه های گل ماده کوچکتر از خوشه های نر است. خوشه های نر قرمز و خوشه های گل ماده قهوه ای تیره است. گل های ماده سخت و تا حدودی شبیه مخروطیان است. توسکای قشلاقی با باکتریهای تثبیت کننده نیتروژن همزیست است. علاوه بر این، خزه ها و گلسنگ ها نیز بر روی توسکای قشلاقی به راحتی رشد می کنند.
توسکای قشلاقی در خاکهای لومی و یا به شدت رسی نیز رشد می کند. درخت توسکای قشلاقی خاکهای مرطوب را می پسندد و در مناطق نیمه سایه تا آفتابی رشد می کند. توسکای قشلاقی به شرایط غرقابی مقاوم است. خاکهایی با pH بالای ۶ را می پسندد.
از درخت توسکای قشلاقی به عنوان بادشکن استفاده می شود. از آنجاییکه با باکتری های تثبیت کننده نیتروژن همزیست است می تواند به حاصلخیزی خاک کمک کند. در طراحی های فضای سبز از درخت توسکای قشلاقی استفاده زیادی می شود. چوب درخت توسکای قشلاقی نرم بوده و وقتی بریده می شود سفید است ولی کم کم قرمز کم رنگ می شود. چوب توسکای قشلاقی در برابر آب مقاوم بوده و برای استفاده به عنوان الوار و ساخت وسائل گزینه مناسبی است. از سرشاخه های جوان درخت برای تهیه رنگ زرد استفاده می شود که اگر با مس ترکیب شود رنگ زرد- خاکستری تولید می کند. سرشاخه ها در اوایل بهار و در فروردین رنگ قهوه ای تولید می کنند. پوست تنه درخت توسکای قشلاقی در ترکیب با مس برای زیرسازی رنگ مشکی کاربرد دارد. این پوست به تنهایی بر روی لباسهای پشمی رنگ قرمز تولید می کند. از خوشه های گل نیز رنگ سبزی به دست می آید که در ساخت جوهر استفاده می شود. پوست تنه معمولا در بهار جمع‌آوری می شود. از پودر به دست آمده از پوست تنه توسکای قشلاقی در ساخت خمیردندانها، دهانشویه ها و غرغره کردن استفاده می شود. برخی افراد حتی صمغ های بدست آمده از این گیاه را برای تمیز کردن دندانها می جوند. جوشانده پوست درخت بر ترمیم غشای مخاطی و کاهش التهابات موثر است. گاهی اوقات از این جوشانده برای درمان خونریزی های داخلی و بیرونی استفاده می شود. برخی اعتقاد دارند که این جوشانده می تواند تب و لرز را بهبود ببخشد. برخی متخصصان گیاهان دارویی درخت توسکای قشلاقی را برای درمان التهابات سینه در مادران شیرده توصیه می کنند. در اسپانیا با قرار دادن برگ توسکای قشلاقی بر روی پا و کف پا به کاهش درد آن کمک می کنند. برگ توسکای قشلاقی قابض و دفع کننده کرم روده است. جوشانده برگ این گیاه برای درمان رماتیسم نیز در برخی مناطق کابرد دارد. توسکای قشلاقی یکی از گیاهانی است که برای تهیه بونسای استفاده می شود.
از مهمترین آفات توسکای قشلاقی فیتوفترا است که می تواند باعث از بین رفتن کل گیاه شود.
بذرهای درخت توسکای قشلاقی را باید به محض رسیدن در شاسی های سرد کشت کرد. کشت بذرها باید در بهار انجام شود. وقتی اندازه نشاها به حدی رسید که در هنگام جابجایی آسیب نمی دید، آنها را به زمین اصلی منتقل می کنند.

Related Images:

درخت توسکا قشلاقی سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا