درخت عنبر السائل

کد: ۵۰۲۷

درخت عنبر السائل در مراکز تحقیقاتی کاشته شده است.از پوست درخت عنبر السائل صمغی که دارای بوی مطبوعی استخراج می شود

دانستنی های علمی درباره درخت عنبر السائل:
عنبر السائل به معنای عنبر و به علت صمغی است که از آن مشتق می شود حاصل شده است. درخت عنبر السائل است زیبا با قامتی بلند به ارتفاع ۵۰ متر می رسد. بومی مالزی و آمریکا است. برگنام علمی این جنس از دو واژه یونانی Liquidus به معنای مایع و Umber های پنجه ای سبز درخت عنبر السائل در پاییز به رنگ سرخ عنابی در می آید. و با شاخه های غیر طبیعی خود که دارای زواید چوب پنبه ای است جهت تزیین منازل بکار می رود. از پوست درخت عنبر السائل صمغی استخراج می شود که دارای بوی مطبوعی است.
درخت عنبر السائل در چهل سال اخیر به ایران وارد شده و در مراکز تحقیقاتی کاشته شده است. در کنار خیابان و در پارک ها جلوۀ خاصی در اواخر تابستان و اوایل پاییز پیدا می کند. که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. این گونه حتی در مناطق دوری چون می سی سی پی، آرکانزاس، اوکلاهاما و شمال به جنوب ایلی نویز گسترش یافته است.
درخت عنبر السائل پهن برگ و خزان کننده است. دارای برگ های ستاره ای شکل مشخص و میوه ای آشکار به شکل گلوله می باشد.برگ ها درخت عنبر السائل ۵ تا ۷ اینچ ( ۱۳تا ۱۸سانتیمتر) و دارای ۵ تا ۷ لوب با حاشیه دندانه دار می باشد، برگ ها به رنگ سبز روشن می باشند که در هنگام خزان به رنگ قرمز و طلایی تبدیل می گردند. میوه عنبر السائل به ساقه متصل می باشد و در روی آن زوائد خار مانند و نوک تیزی وجود دارد. بال های چوب پنبه ای یا رشته های بلند روی شاخه ها در شناسایی این درخت کمک فراوانی می کند. مغز چوب یا مرکز درختان پیر، قرمز متمایل به قهوه ای می باشد و به همین علت این درخت را عنبر قرمز نیز می نامند. عنبر السائل حدود ۸۰ تا۱۲۰فوت (۲۴ تا ۳۶ متر) ارتفاع و قطری حدود ۳ تا ۵ فوت (۶۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر) دارد. پوست آن خاکستری تا قهوه ای همراه با شیارهایی روی آن می باشد.
درخت عنبر السائل دارای گل های معطر به رنگ زرد مایل به سبز می باشد که گل های آن در بهار ظاهر می شوند.
درخت عنبر السائل برای کاشت نیاز به خاک عمیق، لومی-شنی و مرطوب با نیاز آبی زیاد دارد. مکان رشد آن آفتابی تا نیمه سایه است و آب و هوای مرطوب و یا معتدل را جهت رشد می پسندد.
موارد استفاده درخت عنبر السائل می توان به استفاده از آن به عنوان گونه ای زینتی جهت کاشت در فضای سبز اشاره نمود. همچنین چوب درخت عنبر السائل برای روکش، اَلوار و کاغذسازی مناسب است. جهت ساخت لوازم و زیبایی داخل خانه ها و ساختمان ها نیز کاربرد دارد. الوارها با کیفیت پایین تر در خطوط راه آهن، کشتی سازی، قاب سازی و جعبه سازی کاربرد دارد. اصطلاح عنبر به جهت تراوش مواد از شیارهای روی پوست می باشد که در مصارف محلی برای جویدن و یا جهت عطر و بوی خوش کاربرد دارد.
تکثیر درخت عنبر السائل از طریق بذر یه سهولت انجام می گیرد. بذرها در اواخر تابستان تا اوایل پاییز می رسند . پس از جمع آوری می توان آنها را در اواخر زمستان در نهالستان کشت نمود. همچنین می توان درخت عنبر السائل را از طریق قلمه در فصل پاییز و یا خوابانیدن شاخه در فصل بهار تکثیر نمود.

Related Images:

درخت عنبر السائل سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا