درخت پسته چینی

کد: ۵۰۷۰

درخت پسته چینی (CHINESE PISTACHE) بهترین رشد را در خاکهای لومی، غنی و مرطوب دارد .

دانستنی های علمی درباره درخت پسته چینی (CHINESE PISTACHE):
درخت پسته چینی(CHINESE PISTACHE) گیاهی مقاوم و پر رشد است به طوریکه در هر سال بین ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر رشد می کند. در شرایط آب و هوایی مطلوب( مانند منطقه کرمان) درختانی از این گیاه با طول عمر ۷۰۰ ساله مشاهده شده است. بهتر است این گیاه با فاصله از ساختمانها و دیوارها کشت شود تا بتواند شاخساره مناسب و زیبایی تشکیل دهد. ریشه عمیق این گیاه به آن کمک می کند بتواند خشکی را تحمل کند. این گونه از جنس Pistacia مقاومت بیشتری به کم آبی و سرما دارد و برای کشت در مناطق خشک، شیبدار و دارای خاکهای فقیر مناسب است. به استثنای هرس بهاره که برای شکل دهی مناسب این گیاه انجام می شود، به مراقبت چندانی نیاز ندارد. از آنجاییکه این گیاه مانند پسته معمولی دوپایه بوده برای تولید میوه باید درخت نر و ماده در نزدیکی هم کاشته شوند. در غیر اینصورت میوه های تشکیل شده بدون بذر بوده و ریزش می کنند که به عقیده برخی، می تواند باعث کثیف شدن زیر این درخت در طی دوره میوه‌دهی شود.
پسته چینی درختی است که می تواند در شرایط نامساعد آب و هوایی و خاکهای فقیر رشد کند. گاهی ارتفاع درخت پسته چینی به ۲۰ متر می رسد. برگها متناوب، بیضی و دارای ۱۰ تا ۱۲ برگچه و بدون برگچه انتهایی است. گلها به صورت خوشه ای بوده که در انتهای هر شاخه تشکیل می شود. پسته چینی گیاهی دوپایه بوده و گلهای نر و ماده روی درختان جداگانه ای رشد می کنند. میوه قرمز، کوچک و از نوع شفت است. هر میوه دارای یک دانه است.
این گیاه بهترین رشد را در خاکهای لومی، غنی و مرطوب دارد ولی در خاکهای فاقد مواد غذایی و خشک نیز می تواند رشد داشته باشد. هرس این گیاه در اول بهار سبب شکل‌دهی و رشد مناسب آن می شود.
این گیاه بیشتر به دلیل رنگ جذابی که در پاییز پیدا می کند، به عنوان یک گیاه زینتی کشت می شود. در پاییز برگهای پسته چینی به رنگ قرمز مایل به زرد تغییر می کند. از این گیاه به عنوان یک گیاه زینتی در طراحی فضاهای سبز شهری استفاده زیادی می شود. از پسته چینی به عنوان پایه پسته معمولی هم استفاده می شود. در چین، روغن بدست آمده از دانه های این درخت برای تولید سوختهای زیستی کاربرد دارد. از چوب این گیاه برای ساخت وسائل چوبی خانگی و همچنین، تهیه رنگ زرد استفاده می شود.
برای تکثیر درخت پسته چینی از طریق بذر، ابتدا بذرهای درخت پسته چینی را به مدت ۱۶ ساعت در آب قلیایی و یا ۳ تا ۴ روز در آب گرم قرار می دهند. سپس بذرها را در اواخر زمستان در گلخانه و یا شاسی کشت می کنند. دو ماه چینه‌سرمایی می تواند جوانه زنی این گیاه را افزایش دهد. بنابراین، می توان بذرها را در اوایل زمستان در محیط بیرون کشت کرد. جوانه‌زنی پسته چینی غیر یکنواخت و کند است. در اوایل تابستان و وقتی دانهالها به اندازه کافی بزرگ شدند، آنها را به زمین اصلی منتقل می کنند. از روشهای دیگری مانند گرفتن قلمه نیمه چوبی و یا خوابانیدن نیز می توان برای تکثیر این گیاه استفاده کرد.

Related Images:

درخت پسته چینی سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا