میوه زغال اخته

کد: ۵۰۸۸

مواد مغذی موجود در زغال‌اخته (Cornelian cherry or Huckleberry)از رشد سرطان ریه و تکثیرسلول های سرطان خون جلوگیری می کند.

دانستنی های علمی درباره میوه زغال اخته (Cornelian cherry or Huckleberry):
* درخت میوه زغال اخته بومی غرب آسیا تا جنوب اروپا (ایران، آذربایجان، ارمنستان، آسیای جنوب غربی و اروپای جنوبی) است. میوهٔ آن نیز زغال‌اخته یا زغال نامیده می‌شود.
* گل‌های زغال‌اخته کوچک، زردرنگ و زودرس هستند و درپایان زمستان بر درخت پدیدار می‌شوند. میوه آن شفت آویزان وبه‌ شکل بیضی کشیده وبه رنگ سرخ تیره و به درازای تقریباً ۱۵ تا ۲۰ میلی‌متر می‌باشد.
* میوه زغال‌اخته ترش مزه است. ازمیوهٔ رسیدهٔ این گیاه کمپوت و مربا تولید کرده یا به صورت خشکبار مانند آلبالوی خشک مصرف می‌شود.
* میوه زغال اخته حاوی مقادیر زیادی آهن ، کلسیم ، اسید فولیک ، ویتامین های E , B1 , B2 , C و فلاوونوئیدهاست.
* آنتوسیانین موجود در زغال اخته رنگدانه ای از گروه فلاونوئیدها می باشد که عامل رنگ قرمز در گوجه فرنگی و دیگر میوه هاست.
* طبق نتایج به دست آمده در یک مطالعه اخیر، چنین استنباط می‌شود که مصرف میوهٔ زغال اخته دارای آثارهیپوگلیسمیک بوده است ومی‌تواند سبب بهبود تغییرات بافتی پانکراس در جریان بیماری دیابت گردد که شاید این اثرات به خاطروجود آنتوسیانین‌ها وسایرترکیبات آنتی اکسیدانی موجود درمیوه باشد.
* خواص دارویی زغال اخته نیزبصورت گسترده تحت مطالعه قرارگرفته ودرمجلات تخصصی گزارش شده است.
* زغال اخته به کاهش سطح کلسترول نیزکمک می کند.
* پلی فنول های موجود درزغال اخته باعث کاهش کلسترول خون می شوند و برای سلامتی قلب مفید هستند.
* زغال اخته درمیان میوه های مصرفی متداول دارای بالاترین سطح پلی فنول می باشد.
* زغال اخته باعث کاهش کلسترول بد خون یاکلسترولLDL وحفظ کلسترول خوب خون یا کلسترول HDL می گردد و ازاین طریق باعث کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود.

Huckleberry

* آب زغال اخته برای افراد مبتلا به سنگ های کلیه و ادرار بدبو مؤثر است، زیرا با اسیدی کردن ادراردررفع آن اثر چشمگیری دارد، بخصوص اگر سنگ کلیه ازجنس کلسیمی باشد.
* وجود کوئینیک اسید باعث می شود تا مقدار اسید درادرارکاهش یابد وهمچنین از تشکیل سنگ توسط کلسیم ویون فسفات جلوگیری می کند.
* در بیمارانی که سنگ های کلیه در آنها مجددا عود می کند، مصرف آب زغال اخته کلسیم یونیزه شده را در ادرارشان به مقدار ۵۰ درصد کاهش می دهد.
* زغال اخته از دو طریق در کاهش وزن موثر است:
نخست این که زغال اخته مانند تنظیم کننده انسولین عمل می کند. این ماده غذایی تأثیر انسولین و انباشتگی چربی ها را کاهش می دهد و در روند از بین بردن چربی ها شرکت می کند.
دوم این که زغال اخته به دفع سموم و چربی هایی که در بافت های بدن تجمع می کنند یاری می رساند. تجمع سموم و چربی ها در بافت های بدن عامل التهاب و احتباس آب محسوب می شود.

1Huckleberry

Related Images:

میوه زغال اخته سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا