میوه گوجی بری

کد: ۵۱۰۱

گوجی بری (Lycium barbarum) نوعی گیاه مثمردارویی است که بیش از ۲۰۰۰ سال است درطب سنتی چینی استفاده می‌شود

دانستنی های علمی میوه گوجی بری (Lycium barbarum):
محصول گوجی بری یک میوه شگفت انگیز بویژه در درمان و پیشگیری ازبیماری سرطان است .
همچنین بالاترین غلضت آنتی اکسیدان دربرگ گوجی بری وجود دارد که به عنوان چای ودمنوش استفاده می شود و دارای ارزش دارویی بالایی است.
این گیاه هم اکنون در قاره آمریکا ازجمله کشورآمریکا وبرزیل به عنوان نوعی گیاه دارویی ضد سرطان مورد استفاده قرار می گیرد .
گوجی بری نخستین بار توسط یک محقق که در زمینه زندگی جامعه باستان تحقیق می کرد در یک منطفه از هیمالیا کشف شد.
این محقق در مسیر پژوهش هایش متوجه شد که برخی از اعضای جوامع باستان در منطقه هیمالیا علاوه برسلامت کامل جسمی ، طول عمری بیش ازیکصد سال داشتند ودرتحقیقاتش یکی ازعوامل مهم در این زمینه را مصرف گوجی بری دانست .
گوجه بری دارای غنی ترین منبع مواد غذایی در بین میوه ها از جمله خانواده ‘ بری ‘ ها یا تمشک هاست.
میوه گوجی بری کمیاب وگران قیمت درسال های اخیردرکشورهای غربی معرفی شده است و در حال ورود به بازار تجارت اروپا وآمریکا به عنوان یکی از باارزش ترین گیاهان دارویی واکسیر جوانی و سلامتی است .
پژوهش های صورت گرفته در آمریکا نشان داده است که گوجی بری دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان در بین میوه هاست وبه همین دلیل هم موجب کاهش رشد وعدم پیشرفت سلول های سرطانی وکاهش عوارض شیمی درمانی و مانع تشکیل تومور و رشد آن می شود.
اگر چه گوجه بری بتازگی وارد عرصه کشاورزی ایران شده است ولی گونه هایی ازخانواده این گیاه مانند زغال اخته و تمشک به صورت بومی درایران وجود دارد.
گوجی‌بری کم کالری، بدون چربی و یک منبع خوبی از فیبر و مواد غذایی آنتی اکسیدانی است که به مبارزه علیه بیماری‌ها ، تنظیم وزن و گوارش بهتر کمک می‌کند. معمولا به صورت خام، خشک، خیس شده در آب و یا به شکل پودر خورده می‌شود.
گوجی‌بری دارای طیف گسترده ای از مواد مغذی گیاهی، ویتامین ها و مواد معدنی است به همین دلیل برخی متخصصان تغذیه آن را سوپرغذا می‌نامند.
در واقع، با توجه به مطالعه‌ی منتشر شده توسط یک مجله‌ ی مکمل پزشکی،گوجی‌بری باعث افزایش سطح انرژی، عملکرد ورزشی، کیفیت خواب، توانایی تمرکزدرفعالیت‌ها، تیزهوشی، آرامش، احساس سلامت، رضایت و شادی، و کاهش استرس می‌شود.
وزارت کشاورزی آمریکا خصوصیات غذایی گوجی‌بری را بیان نمی‌کند ومعتقد است که خصوصیاتش بستگی به نوع، تازگی و طریقه‌ ی نگهداری آن دارد.
گوجی بری میوه ای خاص است که طعم شیرینی دارد و خشک شده آن مانند کشمش است . گوجی بری به صورت تازه ، خشکبار ، آب میوه و عصاره مصرف می شود .
علاوه بر میوه ، برگ های درخت گوجی بری هم به عنوان دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد.
تنظیم قند خون از جمله برای افراد دیابتی ، تامین ۱۸۰ درصد از ویتامین ‘ آ ‘ مورد نیاز روزانه و جلوگیری از بیماری چشم دژنراسیون ماکولا ، منبع سرشار آهن و اسید فولیک ( ۱۵ برابر اسفناج ) ، حاوی ۲۱ ماده معدنی از جمله روی ، کلسیم ، ژرمانیوم ، سلیوم و فسفر از جمله خواص میوه و دمنوش گیاه گوجی بری است .
یکی از ویژگی های گیاه مثمر گوجه بری تحمل بالای آن در برابر سرما تا ۲۷ درجه زیر صفراست این گیاه در تمامی مناطق ایران به جز مناطق جنوبی که دارای آب و هوای بسیارگرم است ، قابل کشت و ثمردهی است .
نهال گوجه بری در سال سوم به ثمرمی نشیند ودرنخستین سال پنج کیلوگرم میوه تازه یا یک کیلوگرم میوه خشک می دهد.

میوه گوجی بری سیب آس

Related Images:

میوه گوجی بری سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا