گل پامچال دماغه ای

کد: ۷۲۶

گل پامچال دماغه ای (CAPE PRIMROSE) گیاهی چند ساله و همیشه سبز میباشد که سرعت رشد سریعی دارد.

دانستنی های علمی در باره پامچال دماغه ای:

گیاه Streptocarpus hybrids (پامچال دماغه ای) گیاهی است گلدار و چندساله از خانواده Gesneriaceae (ژسنریاسه) که بومی مرکز، شرق و جنوب آفریقا میباشد. این گیاه در سال ۱۸۳۶ در ماداگاسکار کشف شد و از آنجا که گیاه زینتی بسیار محبوبی میباشد و نگهداری و تکثیر آن بسیار آسان است، امروزه در آمریکا و اروپا بسیار مورد توجه میباشد. پامچال دماغه ای گیاهی است زینتی مناسب برای مناطق نیمه گرمسیری. زیستگاه طبیعی این گیاه: دامنه کوهها، صخره های سنگی و زمین های جنگلی میباشد.

خصوصیات گیاهشناسی پامچال دماغه ای:

گل پامچال دماغه ای، گیاهی چند ساله و همیشه سبز میباشد که سرعت رشد سریعی دارد و مدت یک سال که از کاشت آن بگذرد شروع به گلدهی میکند.

ارتفاع و گستردگی آن در حدود ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر میباشد و برگهایی نسبتا بزرگ دارد که طول آنها به ۳۰ سانتیمتر میرسد. برگهای این گیاه پوشیده از مو میباشد.

فصل شکوفایی گلها در ماه اردیبهشت و خرداد بوده و علت محبوبیت پامچال دماغه ای گلهای بسیار زیبایش میباشد. گلها شیپوری شکل بوده و دارای ۵ گلبرگ میباشند. هر خوشه دارای ۱۲ گل میباشد ، گلهای این گیاه به رنگهای: سفید، زرد، آبی، ارغوانی، صورتی و بنفش میباشند.

میوه پامچال دماغه ای به شکل استوانه ای پیچ خورده بوده که زمانی که رسیده میشود ، خشک شده ، باز میشود و دانه های تیره و بسیار زیادی را پخش میکند.

شرایط محیط رشد و نگهداری پامچال دماغه ای:

شرایط نگهداری از گیاه پامچال دماغه ای به شرح زیر است:
خاک: خاک شنی، ماسه ای ، سبک و غنی از کمپوست.

نور: نیم سایه. این گیاه نباید در معرض تابش مستقیم خورشید قرار داشته باشد زیرا به طور کامل از بین میرود. بهتر است پشت پنجره در معرض تابش غیر مستقیم نور خورشید قرار گیرد.

دما: دمای بین ۱۲ تا ۱۸ درجه مناسب است. این گیاه هوای خنک را بیشتر از هوای گرم می پسندد گرچه تحمل خشکی را نیز دارد. بهتر است پامچال دماغه ای را در گلدان و یا در پاسیو نگهداری کنید.

آبیاری: به صورت متوسط و منظم صورت گیرد.
کوددهی: کوددهی در مورد این گیاه بسیار مهم است و بهتر است از اردیبهشت تا مهر صورت گیرد. برای رشد بهتر این گیاه، گل های پژمرده و مرده را از گیاه جدا کنید.

گیاه پامچال دماغه ای مقاوم میباشد و بیماری و یا آفت خاصی آن را تهدید نمیکند. (آبیاری بیش از اندازه و قرارگیری در معرض تابش مستقیم نور خورشید باعث از بین رفتن آن خواهد شد.)

تکثیر پامچال دماغه ای:

تکثیر پامچال دماغه ای به ۳ روش امکان پذیر است:
۱- کاشت دانه: در محیطی بسته اقدام کنید و بین ۳ تا ۴ هفته جوانه زنی زمان میبرد.
۲- تقسیم: پامچال دماغه ای به روش تقسیم گیاه و کاشت دوباره آن در اسفند، تکثیر میشوند.
۳- ساده ترین و بهترین روش برای تکثیر پامچال دماغه ای قلمه زدن میباشد: ابتدا از برش برگ قلمه ها را آماده کنید و در دمای ۱۸ درجه و در قسمت های مساوی از خاک پیت و ماسه بکارید.(بین اردیبهشت تا تیر اقدام به قلمه زدن کنید.)

Related Images:

گل پامچال دماغه ای | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا