گل آلاله صحرایی

کد: ۵۸۷

گل آلاله صحرایی (CORN BUTTERCUP) از مهمترین علفهای هرز مزارع در ایران است و گلهایی به رنگ زرد لیموئی دارد.

دانستنی های علمی گل آلاله صحرایی:
گل آلاله صحرایی (CORN BUTTERCUP) گونه ای گیاهی دو لپه ای یکساله از جنس Ranunculus و خانواده آلالگان (Ranunculaceae) بومی اروپا است، اما می توان آن را در قاره های دیگر از جمله در شمال آمریکا و استرالیا نیز مشاهده کرد. این گیاه گاهی به عنوان گونه گیاه زینتی و گاهی اوقات به عنوان علف هرز شناخته می شود. در گذشته سالها علف هرز زراعی در بریتانیا بود، اما در حال حاضر نادر است. این گونه اغلب در مکان های مرطوب و در علفزارها یافت می شود. این گونه هم اکنون از مهمترین علفهای هرز مزارع در ایران است.

خصوصیات گیاهشناسی گل آلاله صحرایی:
آلاله صحرایی دارای ریشه ضخیم فیبری است و از گره های پایین ساقه ریشه تولید می کند. ارتفاع این گیاه ۱۵ تا ۶۰ سانتیمتر می باشد و زمان گلدهی آن ماه های خرداد و تیر است. بیشترین پراکنش جغرافیایی آن نیز در شمال آمریکا، درشرق واشنگتن، اورگان، کالیفرنیا، ویرجینیا، فلوریدا، می سی سی پی و کنتاکی می باشد. برگهای آن قاعده‌ای ( طوقه‌ای) دمبرگدار میباشند. برگ‌های پایینی قاشقی شکل، با دندانه‌های درشت هستند. شکل کلی سایر برگ ها مثلثی، سه بخشی، لوب‌ها باریک، لوب میانی دمبرگدار است. تمام لوب ها دارای بریدگی عمیق اغلب تا قاعده، با بخش‌های صاف یا دندانه‌ای، برگ‌های ساقه‌ای بالاتر بدون دمبرگ با قطعات خطی می باشند.

آلاله صحرایی گلهایی به قطر ۰.۴ تا ۱.۵ سانتیمتر و به رنگ زرد لیموئی دارد. دمگل بدون شیار، بندرت کرکپوش، نهنج پوشیده از کرک های پراکنده، گلپوش دو ردیفی، ۵ کاسبرگ و ۵ عدد گلبرگ زرد لیموئی دارد. شهد دان و پرچم‌های متعدد (حدود ۱۰ عدد) دارد. گل آلاله صحرایی همچنین میوه ای فندق شکل به درازای ۶ تا ۸ میلیمتر و پهنای ۴ تا ۵ میلیمتر، پهن،لبه دار، پوشیده از خارهائی بطول ۳ میلیمتر دارد.

شرایط محیط رشد و نگهداری گل آلاله صحرایی:
آلاله صحرایی، خاک های لیمونی را ترجیح می دهد و در مناطق مرطوب به فراوانی می روید.

تکثیر گل آلاله صحرایی:
آلاله صحرایی بوسیله بذر تکثیر می شود.

ترکیبات شیمیایی گل آلاله صحرایی:
گل آلاله صحرایی تا حدودی سمی است و باید از خوردن آن اجتناب شود.

Related Images:

گل آلاله صحرایی | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا