گل ناز یخی

 کد: ۶۹۵

گل ناز یخی گیاهی ترد و گوشتی بصورت خزنده بوده و میتوان از آن به عنوان گیاهی پوششی و یا آویز، استفاده نمود.

خصوصیات گیاهشناسی ناز یخی:

گل ناز یخی با نام علمی: aptenia cordifolia و نام انگلیسی: heartleaf iceplant / baby sun rose بومی جنوب آفریقا بوده، لیکن درحال حاضر، در تمام مناطق کره زمین یافت می شود. گل ناز یخی، گیاهی ترد و گوشتی بوده که برگها و ساقه ها، آب زیادی را در خود ذخیره می کنند. بر روی برگ ناز یخی، کرک های کوچکی که براحتی قابل لمس هستند، مشاهده می شود، این کرکها منجر به انکسار و انعکاس نور خورشید شده و به همین دلیل، غالبا به نظر می رسد کریستالهای یخ بر روی برگ ناز یخی وجود دارد که دلیل نامگذاری آن را مشخص می سازد.

فرم رشد گل ناز یخی بصورت خزنده بوده و میتوان از آن به عنوان گیاهی زینتی و یا آویز، استفاده نمود. گلهای جذاب ناز یخی به رنگهای صورتی – قرمز- سفید دیده می شود که در حضور نور خورشید باز و به هنگام غروب آفتاب، بسته می شوند. ناز یخی در تمام طول بهار و تابستان گل می دهد.

شرایط محیط رشد و نگهداری ناز یخی:

آبیاری: گل ناز، اصولا به آبیاری زیادی نیاز نداشته و بخصوص گیاهان قدیمی تر آن، خاک خشک را تا حد قابل قبولی تحمل می کنند. حتی گیاهان جوان را نباید زیاد آبیاری کرد به بیان دیگر نباید خاک این گیاه رطوبت همیشگی داشته باشد و خیس باقی بماند.

نور: ناز یخی محیطی روشن و با آفتاب مستقیم ۸-۶ ساعت در روز، نیاز داشته و نور کم، منجر به علفی و بلند شدن ساقه ها و افزایش فاصله برگها از هم و نیز کاهش گلدهی گیاه شود. همچنین نورخیلی کم، منجر به عدم شکوفایی کامل غنچه های گل شود. لیکن در روزهای گرم تابستان، اگر مکان آنان در طی بعد از ظهر از سایه برخوردار باشد، زمینه بهتری برای رشد آنان فراهم می شود.

انواع گل های زینتی

خاک: خاک ناز یخی باید از زهکش خوبی برخوردار بوده، تا بتواند باقیمانده آب حاصل از آبیاری را به خوبی از خود عبور دهد. اگر در زمان تهیه خاک از کود پوسیده دامی استفاده کرده اید نیازی به مصرف کود در طی فصل رشد نیست و اگر هم نسبت به کمبود مواد غذایی در خاک واقف هستید مصرف کود یک یا دو مرتبه در طی فصل رشد (مثلا یک بار اوایل بهار و مربته دوم اوایل تابستان) کافی است.

تکثیر گل ناز یخی:

از قلمه های تهیه شده از انتهای ساقه گیاه می توان، برای تکثیر آن استفاده می شود. در طی فصل رشد می بایست با یک چاقوی تیز، ساقه ای به طول حدود ۱۰ سانتیمتر از گیاه را جدا نمود و سپس قلمه را به مدت حدود ۳-۲ روز در بین دستمال کاغذی در مکانی خشک و نسبتا خنک (به دور از نور مستقیم آفتاب) نگهداری نموده، تا رطوبت اضافه آن از بین برود.

قبل از کاشت قلمه ها کافی است که چند برگ کوچک در نوک آن باقی گذاشت و بقیه را قطع کرد. این کار علاوه براینکه منجر می شود کاشت قمله ها در خاک آسانتر باشد، مانع از از دست دهی آب و رطوبت از طریق برگهای بزرگ قلمه می شود و این امر به ریشه زایی قلمه ها کمک می کند.

از مخلوط خاک برگ + شن برای کاشت قلمه ها می توان استفــاده کرد. در ایـن روش، ابتدا منفذی را با وسیله ای مانند مداد در خاک ایجاد نموده و سپــس قلمــه را در داخل منفذ قرار دهید و خاک اطراف قلـمه را سفـت کنید و در نهایـت آنان را آب دهـید. از آبیاری بیش از انــدازه قلمه ها خودداری کنید زیرا موجب پوسیدگی آنان می شود.

Related Images:

گل ناز یخی | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا