گل یخ در بهشت

کد: ۷۲۸

 این گیاه پیازی بصورت یکساله، دوساله یا چندساله است. ولی چرخه ی رشدی این گیاه طی چند ماه کامل می شود.

دانستنی های علمی درباره گل یخ در بهشت :
* گل یخ در بهشت از جمله گیاهانی با سیستم تنفسی C3 است. اما در شرایط تنش خشکی یا شوری می تواند از مسیر متابولیسم اسید کراسولاسه (CAM) جهت تنفس و تولید انرژی استفاده کند. به همین دلیل تنش های خشکی و شوری را تحمل می کند.
* این گیاه پیازی بصورت یکساله، دوساله یا چندساله است. ولی چرخه ی رشدی این گیاه طی چند ماه کامل می شود.

* گیاهی گوشتی و کم رشد با ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است. برگ های آن متقابل و یا متناوب، باریک و کشیده تا قاشق مانند با ساختارهای درخشان و یا کریستال مانند در سطح آن است. در تابستان گل های مینا مانند آن به رنگ سفید، صورتی، زرد، نارنجی و قرمز به صورت یک رنگ و یا دو رنگ ظاهر می شود . گل های این گیاه در شب و نیز در هوای ابری بسته و در نور آفتاب باز می شود.

* شرایط محیط رشد: این گیاه به سرما حساس است و نیاز به محل آفتابی دارد. برای افزایش گلدهی، گل های پژمرده باید حذف شود .

* گل یخ در بهشت روی انواع مختلفی از خاک ها می تواند رشد کند ولی خاک شنی لومی که به خوبی آبیاری شده باشد مناسب ترین بستر برای رشد آن است. این گیاه می تواند خاک های فقیر یا شور را نیز تحمل کند.

* این گیاه مناسب برای کاشت در بلوار ها، باغچه منازل، سبدهای آویز می باشد. گل های این گیاه در روز باز و در شب بسته می شوند. برای افزایش گلدهی می بایستی گل های پژمرده حذف شوند.
* برگ ها و بذرهای این گل قابل خوردن می باشند. همچنین از برگ های آن برای تهیه صابون ها یا داروهای گیاهی بهره می گیرند.
* برگ ها و ساقه های نارس آن را پخته و مصرف می کنند. می توان از برگ ها و ساقه های آن به عنوان جایگزین اسفناج در غذاها استفاده کرد.

* مواد تشکیل دهنده ی گیاه یخ در بهشت شامل آب، نمک های معدنی (منیزیم)، اسیدهای میوه، الکل های قندی، آمینواسیدها (پرولین)، فلاونوئیدها و بتانین ها است.

* آفات و بیماری ها: آفت یا بیماری خاصی برای این گیاه در منابع ذکر نشده است. فقط اینکه باید توجه داشت این گیاهان بیش از حد آبیاری نشوند زیرا در اثر آبیاری بیش از حد دچار پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ گیاهچه خواهند شد.

* تکثیر: تکثیر این گل از طریق کشت بذر در خزانه در فصل بهار و انتقال نشا در مرحله ۴ تا ۶ برگی و پس از رفع خطر سرما به زمین اصلی انجام می گیرد. حدود سه ماه پس از کشت بذر (در تابستان) به گل می رود و گلدهی آن تا اواخر تابستان ادامه دارد.

Related Images:

گل یخ در بهشت | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا