گیاه آکالیفا پندولا

کد: ۷۲۲

آکالیفا پندولا یا آکالیف آویزان گیاهی است از خانواده ی فرفیون یا افوربیاسه که حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر نیز ارتفاع دارد.

خصوصیات گیاهشناسی گیاه آکالیفا پندولا (آکالیف آویزان):
“آکالیفا پندولا” یا “آکالیف آویزان” گیاهی است از خانواده ی فرفیون یا افوربیاسه که حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر نیز ارتفاع دارد. این گیاه دارای شاخ و برگ انبوه است. سرعت رشد آهسته ای نیز دارد.

آرایش برگ ها به صورت متقابل تا نیمه متقابل می باشد. این برگ ها ساده، تخم مرغی شکل، همیشه سبز، دارای حاشیه ای دندانه دار و به رنگ سبز می باشند. رگه بندی آنها به صورت پرمانند است. هر برگ حدود دو اینچ نیز طول دارد. رنگ برگ ها در فصل پاییز تغییری نمی کند. برگ های این گونه از آکالیف نسبت به گونه های دیگر، کمی کوچکتر می باشد. ساقه ها نیز به رنگ سبز و نازک می باشند.

گل های این گیاه زیبا و به صورت شاتون هایی به رنگ قرمز و آویزان می باشند. هر گیاه می تواند تعداد زیادی گل تولید کند. در صورت مناسب بودن و گرم بودن دمای هوا، می تواند در تمام طول سال گلدهی داشته باشد. آن چه که ما در این گیاه، گل می نامیم در واقع سنبله ای است که از تعداد بیشمار گل های ریز به رنگ قرمز روشن تا صورتی تیره تشکیل شده است و حدود ۱۵ تا ۴۰ سانتیمتر نیز طول دارد. تعداد زیادی از این سنبله ها از ساقه های گیاه روییده و آویزان می شود و شکلی شبیه دم گربه پیدا می کند.

شرایط محیط رشد گیاه آکالیف آویزان :
گیاه آکالیفا پندولا برای رشد به مکان های نیمه سایه – نیمه آفتاب نیاز دارد.
این گیاه به طیف وسیعی از خاک ها از اسیدی تا بازی و شنی تا رسی مقاوم است ولی خاک ایده آل آن خاکی است با بافت سبک تا متوسط و زهکش خیلی خوب. مخلوط خاک برگ + پیت ماس + ماسه ترکیب خاکی مناسب برای آن است. همچنین نسبت به شوری خاک مقاوم نیست. مقاومت متوسطی نیز نسبت به خاک های خشک دارد.

این گیاه بهترین گلدهی را در خاک های به خوبی آبیاری شده و مکان هایی با آفتاب مناسب خواهد داشت.
در مناطق با آب و هوای گرم و استوایی این گیاه، گیاهی باغی است ولی در مناطق سردتر گیاه را در گلدان می کارند و در فصل سرد به جایی گرمتر انتقال می دهند و یا کلاً به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می کنند. همچنین به دلیل فرم آویز گل ها، از آن برای سبد آویز هم استفاده می شود.

برای زیباتر شدن گیاه آن را هرس می کنند تا به جای یک ساقه اصلی چندین ساقه داشته باشد و به شکل بوته ای در آید و گل بیشتری دهد.

به عنوان گیاه مناطق گرمسیری، کاهش دما تا ۱۰ درجه را تحمل می کند ولی حداقل دمای مناسب برای نگهداری آن ۱۵ درجه است.

نیاز رطوبتی این گیاه زیاد است و برای موفقیت در نگهداری این گیاه در آپارتمان غبارپاشی روزانه نیاز دارند. در غبار پاشی بهتر است گل ها مرطوب نشوند.

کاربردهای گیاه آکالیف آویزان :
از این گیاه به عنوان گیاهی زینتی و بیشتر در گلدان ها استفاده می شود. به دلیل آویزان بودن شاتون های گل، کشت آنها در گلدان های آویز، منظره ی زیبایی را ایجاد می نماید. همچنین در باغ های صخره ای و فضاهای سبز نیز به عنوان گیاهی زینتی کاربردهای فراوانی دارد.

نحوه تکثیر گیاه آکالیف آویزان:
در تابستان قلمه نیمه چوبی به طول ۱۰-۷ سانتیمتر که پاشنه دار باشد تهیه کرده و آن را در بستری سبک می کارند. ۵-۴ هفته طول می کشد تا قلمه ها ریشه دهد.

Related Images:

گیاه آکالیفا پندولا | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا