گیاه اسطوخودوس دارویی

کد: ۷۵۵

طعم آن تلخ است و بعلت بوی مطبوع آن در عطر سازی مصرف می شود

دانستنی های علمی درباره گیاه اسطوخودوس:

طعمگیاه اسطوخودوس تلخ است و بعلت بوی مطبوع آن در عطر سازی مصرف می شود و به عنوان گیاهی معطر شناخته می شود.
Lavandula Officinalis نام قدیم گونه Lavandula Angustifolia میباشد و به نام های دیگری چون official lavender و true lavender نیز شهرت داشته است.

برای کسب اطلاعات به صفحه اسطوخودوس مراجعه نمایید.
اسطوخودوس (OFFICIAL LAVENDER) در بیشتر نقاط دنیا به حالت خودرو می روید مخصوصا در جنوب فرانسه مناطق مدیترانه و در تورنتو به مقدر زیاد وجود دارد و بسته به شرایط محیط و خاک به انواع مختلف ظاهر می شود.

اسطوخودوس گیاهی است چندین ساله به ارتفاع حدود نیم متر با برگ های متقابل، باریک، دراز، سبز رنگ و پوشیده از کرک های سفید پنبه ای. گلهای اسطوخودوس به رنگ بنفش و به صورت سنبله است. قسمت مورد استفاده گیاه اسطوخودوس، گلها و سرشاخه های گلدار آن است. اسطوخودوس بوی بسیار مطبوعی دارد.

ترکیبات شیمیایی گیاه اسطوخودوس:

اسانس اسطوخودوس دارای حدود ۴۰ درصد استات لینالیل است همچنین در آن ترکیباتی نظیر اسید بوتیریک، اسید پروپیونیک و اسید والریک، لینالول آزاد و ژرامبول وجود دارد.

طعم اسطوخودوس تلخ است و بعلت بوی مطبوع آن در عطر سازی مصرف می شود. اسانس اسطوخودوس که از تقطیر گل و سرشاخه های گلدار این گیاه به دست می آید مایعی است زردرنگ یا زرد مایل به سبز که دارای بوی مطبوعی است.

اسطوخودوس از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. برای رفع خستگی و آرامش چند قطره روغن اسطوخودوس را در وان آب گرم ریخته و برای مدت یکربع ساعت در آن دراز بکشید، گرفتگی ها را باز می کند، مقوی معده است، معرق است و تب را پائین می آورد، صفرا بر بوده و کبد را بکار می اندازد و بیماری های کبدی را برطرف می کند، ضد تشنج است، برای تقویت عمومی بدن خوب است، از اسطوخودوس می توان بعنوان مسهل و تمیزکننده استفاده کرد.

برای رفع فراموشی و تقویت حافظه از دم کرده اسطوخودوس استفاده کنید، برای برطرف کردن غم و اندوه هر روز دم کرده اسطوخودوس بنوشید، اگر دست و پای شما خواب می رود از این گیاه استفاده کنید، زردی را برطرف می کند، برای رفع حالت تهوع و سرگیجه مفید است، سردرد و سردردهای یکطرفه را درمان می کند، برای معالجه ضعف اعصاب مفید است، طپش قلب را از بین می برد، آسم را برطرف می کند، اسطوخودوس درمان کنده رماتیسم، آرتروز و نقرس است، برای برطرف کردن بوهای نامتناسب در منزل چند قطره روغن اسطوخودوس را در آب ریخته و بگذارید به آرامی بجوشد عطر مطبوعی را در هوا پخش می کند.

طرز استفاده:
۱) دم کرده گیاه اسطوخودوس: حدود ۵ گرم سرشاخه گلدار یا گل گیاه اسطوخودوس را در یک لیتر آبجوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. مقدار مصرف این دم کرده ۴-۳ فنجان در روز است.

۲)کمپرس اسطوخودوس: ۳۰ گرم گل یا سرشاخه گلدار گیاه اسطوخودوس را با یک لیتر آبجوش مخلوط کرده و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.

Related Images:

گیاه اسطوخودوس دارویی | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا