گیاه بابا آدم پشمی

کد: ۸۲۶

این گونه ها اولین بار توسط Philip Miller در سال ۱۷۶۸ شرح داده شد.گیاه بابا آدم پشمی علفی و دوساله است.

خصوصیات گیاهشناسی گیاه بابا آدم پشمی:

گیاه بابا آدم پشمی یکی از گونه های جنس بابا آدم و بومی اروپا و آسیا از اسپانیا تا شرق چین است. همچنین این گیاه در بخش هایی از آمریکای شمالی نیز اهلی شده است.

گیاه بابا آدم پشمی علفی و دوساله است. برگ های گیاه بابا ادم پشمی پوشیده از کرک است که به صورت پشمی نمایان می شود. به همین دلیل به آن بابا آدم پشمی گفته می شود. این گونه ها اولین بار توسط Philip Miller در سال ۱۷۶۸ شرح داده شد. ارتفاع گیاه بابا آدم پشمی به ۵۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر می رسد.

ساقه ها زبر و خشن، با کرک های کوتاه و انبوه است. گل ها به صورت منفرد و به طول ۲.۵ سانتیمتر (یک اینچ) است. صفحه گل ارغوانی رنگ و لوله ای است. پرچم ها به تعداد پنج عدد می باشد. براکته های گل پوشیده از کرک های طویل و زبر است. برگ ها گیاه بابا ادم پشمی با آرایش متناوب و با دمبرگی کرک دار (در برگ های جوان) است. پهنک برگ تخم مرغی شکل یا قلبی شکل، نوک تیز، با دندانه های کوچک، به رنگ سبز تیره (در سطح رویی) می باشد.

بر روی رگبرگ های سطح رویی و زیرین برگ ها کرک های طویلی تشکیل می شود. این درخت میوه ای میوه های تخم مرغی شکل، دارای کمی انحنا، دارای کرک های زبر، به رنگ قهوه ای روشن مایل به سبز یا خاکستری، فندقه، دارای نقاطی سیاه رنگ می باشند. زمان گلدهی گیاه بابا آدم پشمی از جولای تا سپتامبر است.

شرایط محیط رشد گیاه بابا آدم پشمی:

خاک گیاه بابا آدم پشمی باید همیشه مرطوب باشد. گیاه آبدوست می باشد و دو تا سه بار آبیاری در هفته بسته به دمای اتاق کافیست در موقع خواب گیاه بابا آدم پشمی در پاییز و زمستان آبیاری را کاهش دهید.

گیاه بابا آدم پشمی به شدت رطوبت دوست می باشد و رطوبت پاشی هفتگی برای آن کافیست. اگر روطبتش کم باشد، برگ های جوان آن می سوزند.

به خاک با زهکشی خوب نیاز دارد و خاک گیاه بابا ادم پشمی بهتر است یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت باشد.
در طول فصل رشد با کودهای مایع یا کودهای گرانول تغذیه کنید.
نیاز نوری در واریته های مختلف فرق دارد و از سایه تا نور کامل متغیر است. بیشتر نور غیرمستقیم کنار پنجره را دوست دارد.
گیاه بابا آدم پشمی به سرما و یخبندان حساس است و دمای زیر ۱۵ درجه به آن آسیب می زند. بین ۱۶ الی ۳۰ درجه مناسب است.

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی گیاه بابا آدم پشمی:

از نظر طب قدیم ایران ریشه بابا آدم سرد و خشک است. بهترین تصفیه کننده خون است و خون را تمیز کرده و سموم را از بدن خارج می کند، جوش های صورت و کورک را برطرف می کند، ادرارآور و معرق است، سیستم لنف بدن را تمیز می کند، بیماری های پوستی نظیر اگزما، گل مژه و زخم ها را برطرف می کند، تورم را از بین می برد، تقویت کننده بدن است، جوشانده برگ های بابا آدم را در معالجه سرگیجه و رماتیسم بکار می برند، جوشانده تخم بابا آدم ضدعفونی کننده است، در معالجه ذات الریه بکار می رود، تب حاصل از بیماری مخملک را برطرف می کند، در معالجه یبوست موثر است، نقرس را برطرف می کند، درد سیاتیک را آرام می کند، در برطرف کردن کمر درد موثر است، آب آوردن بدن را درمان می کند، هضم غذا را تسریع می کند، کهیر را برطرف می کند، ریشه بابا آدم را له کرده و یا بجوشانید و آن را روی کورک یا اگزما بمالید تا آنرا برطرف کند، برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت گیاه بابا آدم پشمی جوشانده غلیظ ریشه بابا آدم را به سر مالید.

ترکیبات شیمیایی گیاه بابا آدم پشمی:

از تجزیهٔ شیمیایی ریشهٔ بابا آدم مواد  اینولین، پلی استیلن ها، آرکتیک اسید، پروپیونیک اسید، بوتیریک اسید، لوریک اسید، استئاریک اسید، پالمیتیک اسید، هورمون های گیاهی، تانن و پلی فنولیک اسیدبدست امده است.
از تجزیهٔ شیمیایی تخم بابا آدم موارد زیر بدست آمده است:
یک گلوکزید تلخ بنام Arctin، کلروژنیک اسید، لاپائول A,B، ژرماکرانولید .
از تجزیهٔ شیمیایی برگ های بابا آدم موارد زیر بدست آمده‌است: آرکتیول، فوکینون، فوکینانولید، بتا- ئودسمول، پتازیتولون، اِرِموفیلن، تاراکساسترول. بطور کلی دم کرده یا جوشانده برگ، ریشه و تخم بابا آدم خاصیت ضد میکروبی و آنتی تومور دارد.

تکثیر گیاه بابا آدم پشمی:

بهترین راه تکثیر گیاه بابا آدم پشمی از طریق تقسیم ریزوم در بهار و پاییز است. اگرچه ساقه ی کوتاهی دارد اما می توان آن را از طریق قلمه نیز تکثیر کرد.

Related Images:

گیاه بابا آدم پشمی | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا