گیاه پای کره اسبی

کد: ۷۸۶

دانستنی های علمی درباره گیاه کره اسبی:

گیاه کره اسبی از جنس Tussilago در خانواده asteraceae است و به خاطر شکل برگ های خود به نام coltsfoot خوانده می شود و بومی شمال آمریکا و اروپا می باشد.

پای خر یا (پای کره اسبی) گیاهی دارویی از خانواده گل‌ستاره‌ای‌ها از جنس (Tussilago) گیاهی پایا و دارای ریشه قوی، گوشتدار و به رنگ سفید مایل به قهوه‌ای است. در آغاز فصل بهار و قبل از پیدایس برگ ها، ساقه کوچکی از گیاه رشد می‌کند که هریک به کاپیتول منتهی می‌شود. رنگ برگ‌ها سبزاما سطح آن به علت پوشیده بودن از کرک‌های ظریف به رنگ سبز مایل به سفید است.
گیاه کره اسبی با اسامی دیگری نیز شناخته میشود که عبارتند از : (فرفره، فنجیون، حشیشه‌السعال، سعالی، سعله، علف سرفه، منجون، فخریون، فرفر، فنجیوون و توسیلا‍ژ)

گیاهی چند ساله و ریزو م دار است گل و جوانه ان روی ریزوم رشد می کنند.در اوایال بهار ساقه های پشمالو راست و بدون انشعاب که با فلس های قهوه ای مایل به قرمز پوشیده شده است که از جوانه گل رشد می کند و گل زرد رنگ که از بیش از ۳۰۰ گلچه شعاعی شکل و بیش از ۴۰ گلچه لوله ای شکل تشکیل شده است .
برگ ها گیاه کره اسبی قلبی شکل و دارای لبه های دندانه دار و به ۵ تا ۱۲ لب تقسیم شده اند . سطح رویی برگ براق و به رنگ سبزتیره و سطح زیرین برگ به رنگ خاکستری و دو طرف برگ دارای پوشش مو مانند است .

میوه ی گیاه کره اسبی بلند و استوانه ای و بدون کرک و در نو ک سفید براق هستند. همزمان با برگ ها میوه نیز ظاهر می شود.
ریشه و برگ گیاه کره اسبی، برای بخور، رفع سکسکه، سرفه‌های خشک و درمان آبسه و له شده برگ‌ها با عسل به صورت ضماد برای مداوای باد سرخ استفاده می‌شود. همچنین صورت‌های دارویی دیگر پای خر برای حفاظت پوست استفاده می‌شود.این دارو خلط آور و آرام کننده نیز می‌باشد.

۱. طبع گیاه کره اسبی گرم و خشک است. ۲. برای ناراحتی‌های سینه و برونشیت مزمن و آسم می‌توان از گیاه کره اسبی (برگ‌های این گیاه را مانند سیگار دود کرد) استفاده کرد. ۳. برای سرطان ریه و خروج اخلاط خونی از سینه از دمکرده گل آن استفاده شود. ۴. از دمکرده آن می‌توان به عنوان مایع شستشوی چشم استفاده کرد. ۵. افراد مسلول می‌توانند از دمکرده آن میل کنند. ۶. برای درمان فلج ناگهانی ناشی از خونریزی مغزی دمکرده گیاه کره اسبی نیز مفید می‌باشد. ۸. برای کم کردن ورمها از ضماد برگ و گل گیاه کره اسبی استفاده شود. ۹. کسانی که ناراحتی کبدی دارند از گیاه کره اسبی با احتیاط استفاده کنند و نباید بیش از ۲ هفته استفاده شود.
از طریق گرده افشانی و ریزوم خود تولید مثل می کنند و دانه ها توسط باد پراکنده می شوند.

Related Images:

گیاه پای کره اسبی | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا