گیاه کریزانتموم افرودیت

کد: ۷۰۶

گیاه کریزانتموم افرودیت یا chrysanthemum-aphrodite گونه ای هیبرید از جنس داوودی می باشد.

خصوصیات گیاهشناسی گیاه کریزانتموم افرودیت :

گیاه کریزانتموم افرودیت” یا “chrysanthemum-aphrodite” گونه ای هیبرید از جنس داوودی می باشد. این گیاه یک هیبرید بین گونه های Chrysanthemum indicum L. و Chrysanthemum morifolium RAMAT. می باشد. این گیاه چندساله و دارای گل هایی ستاره ای شکل و به رنگ زرد لیمویی است. برگ ها به رنگ سبز، ساده و با آرایش متناوب می باشند. این برگ ها بیضوی، دارای رگه بندی پرمانند و دمبرگ دار هستند. میوه ها به صورت فندقه می باشند.

شرایط محیط رشد گیاه کریزانتموم افرودیت :

این گیاه تحت شرایط نور شدید، رشد و نمو خوبی می کند ولی در طول تابستان، گلخانه ها باید سایه ی مختصری داشته باشند. اما در فصول دیگر می بایستی حداکثر نور را برای این محصول مهیا کرد. در ماه های زمستان که شدت نور کاهش می یابد، رشد و نمو کلی گیاه متوقف می شود.

چون فصل گلدهی گیاه مقارن با سرمای زمستان است، از این رو جزء محصولات مخصوص فصل سرما ذکر شده است. ولی بسیاری از واریته های داوودی در فصل پاییز، به دلیل سرما، به گل نخواهند نشست. جوانه های گل این گیاه در ماه های مرداد و شهریور شکل می گیرند و از آنجا که در این ماه ها درجه حرارت در هنگام شب، ۱۵ درجه سانتیگراد و مناسب است، در نتیجه جوانه های گل تشکیل می شوند.

پس از تشکیل جوانه های گل و رشد آنها، به نحوی که قابل رؤیت باشند، درجه حرارت مناسب برای داوودی ۱۲ درجه سانتیگراد خواهد بود و در این درجه حرارت، رشد و نمو گل به نحو مطلوب انجام می پذیرد. اگر درجه حرارت در این فصول از سال که زمان تشکیل جوانه گل است، بالاتر از ۱۵ درجه سانتیگراد باشد، تشکیل و تکامل گل به تأخیر خواهد افتاد. گرمای تابستان (بالاتر از ۳۰ درجه سانتیگراد) نیز سبب تأخیر تشکیل جوانه های گل خواهد شد.

خاک گلدان های گونه های مختلف داوودی باید نسبتاً سبک باشد. بنابراین در مخلوط خاک باید مقداری ماسه اضافه شود. همچنین برای بهبود خاک، مواد آلی کافی به آن اضافه می شود. از تورب، کود دامی پوسیده و یا خاک برگ پوسیده برای این منظور استفاده می شود. در صورتی که خاک اصلی یک خاک نسبتاً سنگین باشد، یک چهارم مخلوط را این مواد آلی تشکیل می دهند و در خاک های سبکتر، مقدار مواد آلی به یک سوم تنزل می یابد.

ضدعفونی کردن خاک برای جلوگیری از بیماری های آوندی توصیه شده است. در ضدعفونی خاک باید کلیه شرایط مربوط را در نظر داشت تا بعد از آن مسمومیت گیاهان روی ندهد. در این مورد، گونه های مختلف داوودی نسبت به افزایش آمونیاک خاک به شدت حساسیت نشان می دهند. بهترین پی اچ برای داوودی ها حدود ۶ تا ۷ است. در خاک های قلیایی معمولاً زردی انتهایی شاخه ها و برگ ها مشاهده می شود که این امر احتمالاً به دلیل عدم جذب آهن اتفاق می افتد.

نحوه تکثیر گیاه کریزانتموم افرودیت :

در صورتی که هدف تکثیر وسیع و همه ساله ی این گیاهان خانگی به عنوان یک محصول گلخانه ای باشد، بهتر است هر چند سال یکبار قلمه ها از مؤسساتی که در تولید قلمه داوودی تخصص دارند، خریداری شود. ریشه زایی قلمه های داوودی به آسانی صورت می گیرد. بهترین بستر کاشت برای این قلمه ها مخلوطی از ماسه و یا پرلیت و تورب است. در این بستر قلمه ها به فاصله دو تا سه سانتیمتر و در روی خطوطی به فاصله پنج سانتیمتر کشت می شوند. عمق کاشت قلمه ها باید به حدی باشد تا قلمه ها به صورت عمودی استوار شوند. بهترین درجه حرارت هوای گلخانه در این مرحله از رشد و نمو قلمه ها ۲۵ درجه سانتیگراد است و درجه حرارت ۲۰ درجه سانتیگراد برای بستر کاشت مناسب است.

روش دیگر تکثیر گیاه کریزانتموم افرودیت ، کشت بذرهای آنها در گلدان یا شاسی های سرد در فصل پاییز می باشد.

Related Images:

گیاه کریزانتموم افرودیت | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا