گیاه گل خوش

کد: ۷۵۹

“گل خوش” (EYEBRIGHT) گیاهی است با نام علمی Euphrasia rostkovianaکه متعلق به خانواده گل جالیز می باشد.

دانستنی های علمی درباره گیاه گل خوش:

 گیاه گل خوش (EYEBRIGHT) گیاهی است با نام علمی Euphrasia rostkoviana (یا Euphrasia officinalis) که متعلق به خانواده گل جالیز می باشد.گیاه گل خوش علفی به طور سنتی در کشور اتریش به عنوان چای و یا در برخی موارد به صورت موضعی و خارجی استعمال می شود. و در درمان بیماری های چشم و معده و روده کاربرد دارد.

خصوصیات گیاهشناسی گیاه گل خوش :

جنس Euphrasia دارای حدود ۴۵۰ گونه است که همگی گیاهانی علفی و گلدار می باشند. گیاهان گیاه گل خوش معمولاً نیمه انگلی یا چمنی هستند و نام انگلیسی آنها (Eyebright) به دلیل تأثیر مثبتشان بر روی بیماری های چشمی است.
گل ها معمولاً به صورت انتهایی و متقارن بوده که گلبرگ های پایینی گیاه گل خوش مانند لَب است. رنگ اغلب گل ها بنفش، سفید مایل به آبی و ارغوانی است. در برخی از گونه ها بر روی گلبرگ های پاینی علائم زرد رنگی برای جذب حشرات گرده افشان وجود دارد.

ارتفاع بوته این گیاه به ۲ تا ۴۰ سانتیمتر می رسد و بخش های هوایی گیاه گل خوش در زمان گلدهی برداشت می گردد.

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی گیاه گل خوش :

بخش های مورد استفاده گیاه گیاه گل خوش شامل برگ، ساقه و گل های کوچک می باشند.
گیاه گل خوش در طب سنتی برخی کشورها استفاده های فراوانی می شد. به عنوان مثال برای تقویت مغز و حافظه و نیز درمان سرگیجه از آن استفاده می کردند.

همچنین از این گیاه دارویی به عنوان ضماد برای درمان ورم به خصوص ورم و آماس پلک ها و آماس ملتحمه استفاده می کنند.
استفاده از گیاه گل خوش برای کاهش خستگی چشم به ویژه تورم ناشی از سرماخوردگی، سرفه، عفونت های سینوسی، گلودرد و تب یونجه مفید واقع شده است.

گیاه گل خوش به صورت خشک و به عنوان چای و دمنوش و نیز به صورت عصاره و کپسول در بازار وجود دارد.

ترکیبات شیمیایی گیاه گل خوش :

گیاه “گل خوش” دارای ۳۸ درصد فلاونوئید شامل آپی ژنین، لوتئولین، کمفرول، رامنتین و کوئرستین است. همچنین دارای پلی فنول ها (۱.۴۷ درصد)، فنولیک اسیدها (کافئیک اسید، کلروژنیک اسید و کوماریک اسید)، مشتقات هیدروکسی سینامیک (۱.۹۷ درصد)، تانن ها (۰.۵۶ درصد) و آیریدوئیدها (۰.۰۵ درصد) می باشد.

Related Images:

گیاه گل خوش | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا