گیاه گل پریوش

کد: ۷۴۱

گیاه پریوش از جمله گیاهان زینتی و رونده است که برخی به خاطر زیبایی این گلهارا بصورت آویز پرورش می دهند

 خصوصیات گیاهشناسی گل پریوش :

نام فارسی : پریوش
نام علمی:Catharanthus roseus
زمان کاشت : فروردین
زمان گل دهی: تابستان پاییز
رنگ : مختلط ،سفید ،بنفش
مشخصات گیاه شناسی : پا کوتاه ،رنگ : مختلط ،سفید ،بنفش

آموزش کاشت و نگهداری گل پریوش :

گیاه پریوش از جمله گیاهان زیبا و رونده است که برخی به خاطر زیبایی این گلهارا بصورت آویز پرورش می دهند .پریوش گیاهی است یکساله که در مناطقی که دارای زمستان های سرد و طولانی نیست قابل نگهداری بصورت چند ساله است .این گیاه بومی مناطق ماداگاسکار است . ساقه های آن می توانند ۶۰ الی ۹۰ سانتیمتر رشد کنند این گیاه مناسب حاشیه باغچه ویا آویز ها می باشند . گلهای پریوش عموما به رنگهای صورتی ، بنفش، سفید و قرمز به شگل لوله ای به ارتفاع دو ونیم سانتیمتر هستند .

نحوه کاشت بذر گل پریوش :

بهترین روش تکثیر گل پریوش کاشت بذر است . برای داشتن گلهای به گل نشسته در اوایل بهار باید از اواخر پاییز تا اوایل زمستان اقدام به کاشت بذر کنید تا در بهار گل های به گل نشسته را به فضای باز منتقل کنید. برای این منظور ابتدا بستر کشت عاری از گیاه هرز را با مخلوطی از پیت ماس ، کوکوپیت و پرلیت آماده کنید و سپس بستر را با اسپری آب مرطوب کرده و بذر ها را کاشته و روی آن را به ضخامت نیم تا یک سانتیمتر از بستر الک شده بپوشانید . برای اطمینان از عدم نور دهی بذر ها روی بستر را با پوششی از ورمی کولیت یا نایلون مشکی پوشانده تا ضمن حفظ رطوبت از رسیدن نور به بذر ها نیز جلوگیری کنیم. توجه داشته باشید که بستر کشت باید مرطوب نگه داشته شود . معمولا بذر ها بین ۷ تا ۱۰ روز شروع به جوانه زنی میکنند .

از روز ۱۵ الی ۳۵ از کاشت بذر پریوش برگها شروع به رشد کرده و در این مدت حفظ رطوبت خاک ضروری است . برای تقویت ریشه های گیاه می توان از کودهایی با پتاسیم پایین برای تغذیه گیاه مناسب است برای این منظور می توان از کود ریشه دهی مخصوص گیاهان زینتی به مدت دو هفته استفاده کرد . در این مدت دما باید در حدود ۲۴ تا ۲۵ درجه ثابت نگهداشته شود . توصیه می شود در این مدت دمای محیط و آبیاری و کود دهی هر هفته یکبار صورت گیرد در این مدت می توان از تنظیم کننده های رشد برای کنترل ارتفاع استفاده کرد .

گیاهان جوان را می توان بعد از متعادل شدن هوا در بهار (حداقل دمای ۱۰ درجه در شب ضروری است) می توان به فضای باز منتقل کرد .

شرایط نگهداری گل پریوش :

پریوش در دمای خوب قابلیت رشد و گلدهی دارد ،برای داشتن گلهایی پر گل و با نشاط باید ضمن فراهم کردن شرایط نوری مناسب که حداقل ۴ تا ۶ ساعت در معرض آفتاب کامل قرار گیرند ، ضمنا برای در امان نگاه داشتن گیاه از گرمای تابستان بایست مناطقی از باغچه را در نظر گرفت که در تابستان بیشتر از ۶ ساعت آفتاب نداشته باشد در سایه درختان که از تابش نور خورشید در ساعتی برخوردار هستند مناسب مکان کاشت است .

همچنین باید خاک مکان کشت از زهکشی مناسب برخوردار باشد ، خاکهای شنی تقویت شده مناسب رشد این گل است . برای آبیاری گل نباید بیش از حد زیاده روی کرد و همچنین گل راتشنه نگاه داشت ، آبیاری متوسط می تواند به سالم نگاه داشتن گیاه کمک کند . بهترین زمان برای آبیاری پریوش صبح می باشد زمانی که احساس کردید خاک اطراف گیاه رطوبت خود را از دست داده اقدام به آبیاری نمایید .

توصیه می شود از پاشیدن آب بر روی گلها خود داری نمایید و اصولا بهترین روش برای گیاهانی که به گل نشسته اند روش غرق آبی است . سرزنی گل و کوتاه کردن ساقه ها به رشد عرضی گیاه کک می کند همچنین چیدن گلها پژمرده شده به ظهور گلهای جدید نیز کمک می کند

حشرات و آفت‌های گل پریوش :

پریوش به ندرت دچار حشرات و آفت‌ها می‌شود. امراض قارچی تنها در شرایط آب و هوایی مرطوب به‌وجود می‌آیند. در صورت بروز امراض، آن‌ها را هرچه سریع‌تر با آفت کش‌های طبیعی یا شیمیایی و ضد قارچ‌ها درمان کنید.

پرورش پریوش آن‌چنان ساده است که در یک مورد دیده شده این گیاه پس از کاشت خود به خود و بدون هیچ رسیدگی‌ای برای ۳۰ سال رشد کرده است.

Related Images:

گیاه گل پریوش | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا