گیاه یاس زرد

کد: ۷۷۴

گیاه یاس زرد (CAROLINA JESSAMINE) یک گیاه بالاروند است که بومی مناطق گرم و محدوده ی استوایی آمریکا ست.

دانستنی های علمی درباره گیاه یاس زرد:

گیاه یاس زرد (CAROLINA JESSAMINE) یک گیاه بالارونده از خانواده ی جلسمیناسه است. که بومی مناطق گرم و محدوده ی استوایی آمریکا ست.
گیاه یاس زرد دارای گل ها لوله ای شکل بوده و دارای تاج لوله ای شکلی در مرکز خود هستند، گل لوله دارای ۵ لوب می باشد که لبه ی لوب ها گرد هستند. گل دارای ۵ پرچم است و رنگ زرد درخشانی دارد. گل ها بسیار معطر هستند. بذرها به تعداد فراوان تشکیل می شوند و صاف بوده و دارای بال هستند. ساقه به صورت بالارونده و چوبی است. برگ ها متقابل دارای برگک و بیضوی هستند و دمبرگ های کوچکی دارند. برگ ها همیشه سبز هستند.

شرایط مطلوب محیط برای گیاه یاس زرد عبارتند از :

نور: متوسط با سایه ی نسبی
رطوبت: متوسط
دما: ۱۴ درجه سانتیگراد
خاک: مخلوط شن و رس و به خوبی زهکشی شده
از زمان های گذشته از گیاه یاس زرد برای درمان تاول ها و جوش های موضعی مورد استفاده قرار می گرفته است. همچنین گیاه یاس زرد جزء گیاهان داوریی برای درمان مواردی مانند: سرخک، گوش درد عای عصبی ، ورم لوزه و مری، قاعدگی های دردناک، رماتیسم و سر درد استفاده میشود.

گیاه یاس زرد بالا رونده است و می توان از ان برای تزیین دیوارها استفاده نمود.
گیاه یاس زردنسبتا مقاوم و سازگار شونده است و معمولا آفت اختصاصی شایع و یا بیماری خاصی متوجه آن نیست.
گیاه یاس زرد را می توان از طریق قلمه زدن و یا کاشت بذر تکثیر نمود. بذرها در اکتبر و نوامبر بالغ می شوند. در هنگام رسیدن کپسول ها آن ها جمع آوری کرده و برای چند روز کنار بگذارید تا خشک شوند ، سپس کپسول را جدا کرده و دانه ها برای فروش در محل سرد نگهداری نمایید و یا آن ها را بکارید.

باید توجه داشت که گیاه یاس زرد دارای آلالوئیدهای خطرناکی مانند جلسمین و جلسمینین است و بایستی با ملاحظه ی فراوان مورد استفاده قرار بگیرد. در افرادی که دراای پوست حساسی هستند این گساه می تواند موجب خارش و وسوزش پوست شود.
تمام قسمت های گیاه یاس زرد سمی هستند و باعث حالت تهوع و استفراغ می شوند و بایستی با دقت بسیار مورد مصرف قرار گیرند. شیره گیاه باعث خارش پوست در انسان های حساس می شود. مسمومیت مصرف این گل در کودکان به مراتب بیشتر است.

Related Images:

گیاه یاس زرد | سیب آس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا